fredag 8 september 2017

En underbar morgon!

Gomorron. Nu har jag suttit ute på min terrass i ett par timmar och njutit av morgonen. Jag gick ut klockan 6.30, i pyjamas och tunn "morgonrock". Solen skulle snart gå upp över bergen. Jag tog några kort. Solen skall enligt SMHI gå upp 6.54.

6.37. Snart kommer den!

7.07. På väg upp.

7.24. Uppe.

Fram till 7.30 ungefär var det helt underbart ute. Tyst. Bortsett från vågorna från stranden. Men sen kom en bil och började köra på stranden, jag antar att den plattade till alla vallarna som vågorna gör. Igår var det riktigt svårt att ta sig upp ur vattnet, vallarna närmast stranden består av små runda stenar, och man sjunker djupt för varje steg. Att då försöka ta sig över en meterhög vall hade väl egentligen krävt något att hålla sig i. Hoppas det var det bilen gjorde. Städerskorna började städa allmänna utrymmen och grannarnas barn vaknade. Så lugnet och tystnaden var ett minne blott... Sen blev det för varmt i solen, så nu sitter jag inne igen.

Gårdagen då. Jag hade verkligen SEMESTER. Det mest avancerade jag gjorde var att gå från solbädden på stranden till rummet för att äta lunch eller gå på toa. Tror jag satt på stranden i stort sett hela tiden från 10 till 17.30.... Och idag blir det samma. Sista hela dagen. Detta var min utsikt igår.

Såg en sak som jag skulle vilja testa, fast jag vet inte om jag hade vågat...

På något sätt känns det mer OK att det är över vatten. Visst, man slår sig om man åker rakt ner, men inte lika mycket som om det hade varit mark under.

Jag har ju ätit buffémiddag i restaurangen varje kväll (förutom då det var Greek night i tavernan, men det var ju istället för vanlig middag). Jag saknar fisk! Skaldjur! En kväll var det några små plattfiskfiléer med tomater på. OK, men de krävde en del peppar. Igår var det faktiskt sushi. Fast kocken hade inte fattat att det skall vara RÅ lax...

Rökt lax på. Och inte var det någon vacker uppläggning heller. Kocken var nog trött...

Har lite funderingar på att äta på tavernan ikväll (och betala), men de tar såna överpriser att det inte lockar så där jättemycket. Vi får se. Skall kolla in vad de har.

En sak som fascinerar mig är hur mycket folket här jobbar. Tjejen som hälsar oss välkomna till frukosten, och visar alla gästerna till ett ledigt bord, är samma tjej som hälsar oss välkomna till middagen. Däremellan jobbar hon på tavernan hela dagarna. Det innebär att hon (kanske med en paus eller två) jobbar från klockan 7.30 till 21.30. Varje dag. Jag frågade henne igår om hon "alltid jobbar". Ja, hela säsongen, sa hon. Det är väl så det är, de kanske inte får några jobb när turisterna åkt hem. Men hon är så himla mysig och trevlig och glad hela tiden, jag fattar inte hur hon orkar! I denna värmen! Fast de är väl vana vid värmen. Undrar vad de tycker om oss turister som ligger som paddor på stranden hela dagarna...

Imorgon kommer bussen och hämtar mig 7.10, så all packning måste vara klar ikväll. Tyvärr kommer städerskorna ganska sent till mig, runt 15, så jag får vänta tills efter de har varit här. Måste kolla med receptionen om man kan få någon typ av frukost innan bussen går, planet lyfter inte förrän 12 och maten serveras nog vid 13. Det blir lång tid utan mat. På färjan kunde man inte köpa mackor (vad jag såg) utan bara chips och kakor. Ingen bra frukost. Flygplatsen är så liten (bara en bana) att jag inte är säker på vad man kan köpa där. Måste i alla fall ha mat tidigare än så.

Jag verkar få hjälp att hämta Maggie med bil imorgon, skönt, annars hade jag nog fått vänta till söndag. Jag landar klockan 14 svensk tid och sen tar det minst 2 h hem. 2 h med buss ner till Vallda (om bussarna alls går sista biten på lördagar), så det hade blivit lite stressigt.

Jag ser inte fram emot att komma hem till kalla hösten, men jag längtar (som vanligt) efter min säng! Jag har haft det bra här, även om jag inte kommer att åka tillbaka till detta hotellet igen. Det ligger alldeles för långt bortom all ära och redlighet. Jag är så glad att jag la 500 kr extra för middagsbuffén, annars hade jag blivit ruinerad på att äta i tavernan varje kväll. Och att promenera 3 km för mat utefter mörka vägar utan trottoarer hade jag inte gjort!

Ha en bra dag! Det tänker jag ha :)