måndag 11 december 2017

Bättre vecka!

Gomorron. Det är en vit värld man vaknar till idag. Tydligen har det varit kaotiskt igår kväll/i natt med bilar som fastnar och trafik som står still. Skönt att man inte behöver ge sig ut på vägarna med bil eller buss för att ta sig till jobbet! Bara ca 8 min promenad så är jag framme. Känns som värsta lyxen!

Denna veckan har varit lite mindre deppig än vad förra helgen var. Jag har fått acceptera att jag blir sämre i händerna. Inte gilla, men acceptera. Smärtmässigt var det "bara" en dag som var riktigt jobbig förra veckan, då klarade jag inte ens av att bära en full tekopp från fikarummet till mitt rum på jobbet. Tur då att man har snälla kollegor som hjälper en :)

P.g.a. vädret (massa regn) så blev det bara en promenad med J i förra veckan, på måndagen. Vi gick "åt andra hållet" på en liten kortis.


I onsdags blev det istället ett avsnitt av Johan Falk, som vi håller på och plöjer oss igenom. Jag har aldrig sett den serien tidigare, vet inte varför.

I torsdags var det terminsavslutning med kören. På vägen dit var jag och datasupportade lite hos L & A, jag hjälpte dem att installera en Google Chromecast (som jag köpt åt dem). Nu kan de casta! Lite sorgligt var det allt med terminsavslutning, för det innebar också ett (tillfälligt) hej då till körfröken som skall vara ledig nästa år. Vi har inte hittat någon vikarie än, så vi vet inte vad som händer nästa termin. Hoppas verkligen vi hittar någon!!

I fredags var det dags för "firmafest". Istället för att boka in oss på ett traditionellt julbord var vi inbokade på en "laga mat tillsammans-kväll" på Studio Thörnström. Vi tog taxi alla 12 från jobbet vid 17.30 och kom fram i tid. Det var bara vi som skulle vara där, köket var litet för 12 personer, men vi klarade oss. Menyn var som följer:

Förrätt: Pilgrimsmussla med slätmixad och råstekt blomkål, brynt smör och löjrom.

Varmrätt: Smörstekt sejrygg med baconrostade persiljerötter, champinjoner samt rödvinssky smaksatt med timjan.

Efterrätt: Havtornssorbet med mjölkchokladbavaroise, honungscrips samt kolakräm.

Vi delades in i 3 lag och jag fick precis den rätt jag ville: varmrätten. Jag erkänner att jag var väldigt skeptiskt både till pilgrimsmusslorna och blomkålen, men oj vad gott det blev! Här kommer lite bilder från själva tillredningen.






Förklädena fick vi behålla.

När det var dags att åka hem ville vissa gå vidare, men inte jag. Jag vandrade ner mot Järntorget för att ta en buss eller vagn hemåt. Nope, ingenting gick just då. Jag satte på RunKeeper och började vandra Linnégatan ner, mot Linnéplatsen. Ingenting där heller (inte utan lång väntetid). Nästa ställe att ta en buss var en bit därifrån, på Marklandsgatan. Jag hade inte direkt bråttom och det var gott väder ute. Jag vandrade vidare. Vid Marklandsgatan hade jag gått 4 km (fast jag satte som sagt inte på appen direkt när jag började gå från studion). 45 minuter till nästa buss. Gaah! Nu fick jag tänka till lite. Skulle jag fortsätta vandra därifrån fanns INGEN buss att ta förrän jag var ca 500 m hemifrån. Orkade jag? Jag hade inte ont någonstans så jag bestämde mig för att vandra vidare.


Det blev en imponerande (för att vara mig) promenad. Jag gick INTE fort just för att jag inte ville få ont någonstans. Dock lyckades jag vrida knät bara lite när jag genade över en gräsmatta när jag var nästan hemma. Halkade till lite på det blöta gräset. Kändes absolut ingenting, så jag gick vidare hemåt. Maggie var glad att se mig när jag kom.

Men när jag vaknade på lördagsmorgonen.... knät bara vek sig! Jag hade fortfarande inte ont i vila, men jag kunde knappt gå. Jag fick hasa omkring här i mina fleecetofflor, det gick bättre att gå om jag inte lyfte på foten och böjde knät. Tyvärr fick jag ställa in det planerade besöket på Jul-Liseberg med J, fy vad besviken jag blev. Men det var stört omöjligt för mig att ta mig någonstans. Istället blev det en dag fylld med TV-serier och lite korsord. Jag tog mig också i kragen och beställde årets julkort, det var inte det enklaste. Jag ville ha ett collage med lite av mina resor och annat jag sysslat med under året. Det stod att de skulle levereras 14-19 december, så det blir tajt att hinna få iväg dem. Jag skriver ju inte så fort (och läsligt) nu för tiden... och de jag skall skicka till utlandet kommer att bli väldigt sena (de skulle postats i fredags). Men igår kväll fick jag reda på att de redan tryckts, så de kanske kommer tidigare!

Igår när jag vaknade var jag mycket bättre, men knät kändes ändå svagt. Hoppade över Liseberg igår också, nu är planen att vi skall gå på lördag. Tur var väl det, att vi inte gick, för tydligen fick de stänga ner massa åkattraktioner vid 18 igår kväll p.g.a. det kraftiga snöfallet.

Gårdagen spenderades istället med att rippa böcker. Jag hade lånat 4 ljudböcker på biblioteket som behövde omvandlas till mp3. Jag vaknade tidigt igår morse (5) och började direkt. Jag hade "tjuvstartat" kvällen innan och rippat lite drygt en bok (varje bok bestod av 13-15 cd-skivor) och hade nu "bara ca 44 skivor kvar att rippa. Kan säga att det tar en stund. Var klar vid 11, alltså 6 h senare! Som tur var löste jag korsord samtidigt, så jag slapp sitta och glo och vänta :) Jag skall ALDRIG mer låna så många böcker på en gång som kräver rippning...

Nu börjar det dra ihop sig! Nästa torsdag åker jag till London! Maggie skall lämnas hos mamma på söndag morgon, jag tar bussen dit. Sen blir jag upphämtad av bror och svägerska, för vidare transport till brorsdottern med fästman. Brorsdottern fyller år på måndagen (25) och så har de precis flyttat in i sin första gemensamma lägenhet. Kalas och inflyttning samtidigt alltså :)

Avslutar med en bild på ett julpynt jag fick av mamma när jag bodde i USA 1989-1991. Att det lever än är ett under, men å andra sidan tar jag ju aldrig fram några julsaker... detta är den enda saken jag tagit fram i år.


Tomtarna är lite luggslitna :)

Ha en bra vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar