måndag 18 december 2017

Liseberg, kalas och snart dags!

Gomorron. Sista måndagen som jag arbetar i år :) Jag tar ju bara 1 dag och 1,5 h ledigt, men det känns ändå skönt med lite time off. Jäkla internet. Tappar kontakten 2-3 minuter åt gången ibland, och nu förlorade jag allt jag skrivit. Bara att börja om.

Jag hoppas i alla fall att det inte är någon snö när jag skall starta eller landa (torsdag/tisdag). Gillar inte alls snö när jag skall flyga. Eller dimma. Men jag kan åtminstone känna mig lite tryggare när jag skall landa, för då arbetar brorsdotterns fästman (han är brandman på Landvetter).

Det har inte blivit mycket promenerande denna veckan. Den långa promenaden förra fredagen (nästan 9 km) tog verkligen musten ur mig. Men en kortis blev det i tisdags. Då var det dimmigt! Svårt att återge på kort dock...



Detta var sista promenaden med J innan han flyttade härifrån i torsdags. Vi skall givetvis fortsätta promenera, men det kommer inte att bli lika ofta. Det innebär att en av oss får ta bussen/moppen/cykeln till den andre. Området jag bor i är så mycket mer promenadvänligt än dit han har flyttat, så vi får se hur det blir.

Annars har jag mest vilat efter jobbet, för att överhuvudtaget kunna gå dagen därpå. Julkort har blivit skrivna, med stor möda. Min högerhand funkar inte alls när det gäller att skriva för hand. Ibland går det, fast det ser inte ut som min handstil, ibland går det inte alls. Tur att jag inte behöver skriva så mycket för hand i mitt arbete! Mina korsord ser ibland ut som om det är en femåring som löst det...

I lördags kom vi äntligen iväg till Jul-Liseberg. Jag fick ju ställa in förra lördagen p.g.a. att mitt knä protesterade. Å vad det är vackert på Liseberg med alla lampor!! Jag kan inte välja några kort bara, så här kommer en kavalkad. Panoramabilden jag tog är verkligen läcker, men svår att se i nedskalat format.
















Vi spelade på massa hjul. Jesper vann en påse Polly och en chokladkaka. Jag vann däremot lite mer...


Gav bort lite till mamma och släkten igår, resten får följa med till jobbet idag.

Igår var det full rulle hela dagen. L & A kom och hämtade mig klockan 11. Bagage hade jag massor! Alla Maggies grejer som skulle till mamma, saker jag handlat åt mamma (inklusive nästan 3 kg med gott från köttvagnen), sen en massa saker som skulle vidare till andra i släkten. Som tur var så blev jag erbjuden skjuts (som tack för att jag pillar med deras dator), för jag hade INTE kunnat ta allt detta på bussen! Väl framme hos mamma blev vi bjudna på kaffe (inte jag) innan L & A stack hem igen. Sen hade mamma och jag 2 h innan jag skulle bli hämtad av bror, svägerska och hennes mamma. Jag lämnade mina regnbyxor hos mamma, de behöver läggas upp säkert 20 cm. Skönt att få det fixat.

Maggie gjorde sig genast hemmastadd på sin favoritplats, i fönstret i mammas sovrum. Jag la dit en filt hemifrån sen, så att det blir lite mjukt att ligga på.


Sen bil från mamma i Rävlanda tillbaka till Göteborg, denna gången till Björkekärr. Där bor numera brorsdottern Emma med fästman Daniel. Inflyttningskalas och fira att Emma fyller 25 år idag. Hela släkten var där förutom brorsdottern Rebecca, som bor i Uppsala och inte kommer ner förrän imorgon. Maten var underbart god och alla var glada och högljudda (som vanligt). Jag tog som vanligt inga kort, glömmer alltid bort det. Men jag fick ett kort på deras fina julgran i alla fall!


När jag kom hem vid 19-tiden var jag helt slut i huvudet. Jag är inte van vid att umgås med så många människor samtidigt :)

Under tiden jag var där fick jag ett meddelande på Facebook att tomten hade varit och hälsat på mig.


Å vad jag blev nyfiken! Och innan vi gick från Emma och Daniel hade jag fått ett paket till, av bror och svägerska. TVÅ julklappar! Jag som aldrig ger eller får julklappar blev verkligen glad! Från Jonas & Kati fick jag en sån där världskarta där man skrapar fram vilka länder man besökt. Ja, jag har redan öppnat den. Ingen idé att ta med till London, så då kunde jag lika gärna öppna den och veta vad jag tackade för.

Och tomten, det var Hanna. Fina vännen Hanna. Tänker på mig bara så där.


Båda mina presenter. Märkningen på kryddburkarna är "Scoville", d.v.s. hettan. Om man säger som så här: vanlig tabasco har värdet 5.000. Den där längst till höger känns lite spännande... de andra också... man får nog använda dem med måtta :)

Eftersom jag var så trött igår efter kalaset gick jag och la mig redan klockan 21. John Blund hoppade dock över mig, så jag har mest varit vaken i natt. Övertrött helt enkelt. Nu på morgonen har jag packat min resväska nästan klar. Jag tror att jag får plats med det jag skall ha med mig i min "mittemellan-stora" väska. Halva väskan är full en kudde och min höstjacka. Jag hade ju bara vinterjackan med mig förra julen och höll på att svettas ihjäl. Tror att det kommer vara ca 10°C i London under jul. Jag vet att jag kommer att få släpa väskan upp och ner för massa trappor, för i London har de ingen som helst tanke på att hissar och rulltrappor är bra idéer.

Snart bär det av! Mindre än 3,5 dygn kvar. Resfebern börjar komma. Nu är bara den stora frågan hur jag skall ta mig från Gatwick till hotellet. Fick ett tips på Facebook om någon sida där man kan söka snabbaste/enklaste vägen från punkt A till punkt B, och där kunde man fylla i att man inte ville gå i trappor. Fick förslaget om expresståget från Gatwick och sen buss. Skall undersöka detta lite närmare. Landar strax efter klockan 19 London-tid, så det vore ganska skönt om resan inte tar alltför många timmar.

Då hörs vi på torsdag eller fredag då (mer troligt fredag). Min vana trogen skall jag försöka skriva varje dag på resan. Ha en bra vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar