måndag 25 december 2017

En annorlunda julafton

Gomorron. Det känns som om livsandarna har återvänt. I alla fall när det handlar om att sitta i sängen och kolla på datorn :) Får se hur det blir när jag ger mig ut på "byn".

Gårdagen var allt annat än normal. Till och med för mig. Jag flyr ju för att slippa julstressen, men det var inte meningen att den skulle bli så här. Mådde kasst på morgonen och vilade/sov ett bra tag. Jag skulle träffa kusin klockan 12. Vid halv 12 ringde jag henne för att kolla om hon verkligen ville träffa mig när jag inte mådde bra. Hon låg kvar i sängen och slöade, så vi flyttade träfftiden till klockan 13 istället. Vilade vidare.

När det var dags gick jag den 10 minuter "långa" promenaden till hennes nya lägenhet, som hon delar med pojkvännen (som firar jul i Sverige) och en annan kille. Jättefin!! Mycket större än den förra. Vi fikade lite och jag fick en julklapp! Min tredje! 2 par goa sockor. Jag hade med mig ett knippe härliga tulpaner till henne.


Här är fina kusin:


Tack för fikat! Tyvärr var jag en väldigt tråkig gäst som inte orkade mer än en timme. Men vi skall ses igen imorgon. Hon bor nämligen precis bredvid den andra tunnelbanestationen i området, den som gör att jag slipper byta tåg på väg mot Victoria Station. Jag måste checka ut senast klockan 11 imorgon, och planet går inte förrän 19.10. Nu är det så illa att det inte går någon Gatwick Express på Annandagen, utan den är ersatt av en non-stop buss. Men det tar ju lite längre tid, så jag måste verkligen räkna ut när jag måste åka. I alla fall går jag med min packning till hennes lägenhet när jag checkat ut. Antingen lämnar jag packningen där och går ut och promenerar, eller också (om jag inte mår bra), kan jag vila på hennes soffa tills det är dags att åka. Hon måste lämna lägenheten för jobb senast klockan 15, det blir nog lagom om jag också åker då.

Bra också att jag går dit för då kan hon få alla överblivna grönsaker och annat som jag har kvar.

När jag varit hos Jane en timme gick jag och handlade. Idag är ALLT stängt. Inga bussar eller tåg går, nästan inga taxibilar. Alla affärer och nästan alla restauranger är stängda. Jag handlade så att jag har till middag idag. Sen hem till sängen. Klockan 15 på julafton låg jag alltså i sängen. Men jag hade i alla fall på mig mina nya strumpor! Mådde skitkasst.


Vilade/sov/löste korsord/kollade på TV fram till 20 då jag kände att det var dags att krypa ner för natten. Tog mina piller och försökte sova. Stört omöjligt. Lyckades somna till sist vid 21.30. En dryg halvtimme senare vaknar jag av ett fruktansvärt ljud. Yrvaken som jag var trodde jag det var min dator som skrek. Stängde av den. Hjälpte inte. BRANDLARMET! Tog på mig min lilla strandrock som jag hade med mig och gick ner till receptionen. Någon hade lagat mat utan att sätta på fläkten, och nu visste de inte hur man stängde av larmet.

Folk kom från alla rum och vi ställde oss på utsidan hotellet då det var ett fruktansvärt oväsen. Som ambulanssirener. Nära. Där stod vi många mer eller mindre påklädda. Efter ungefär 15 minuter lyckades de stänga av larmet. 15 mycket långa minuter. Sen dröjde det ett bra tag tills hjärtat kom ner i normal takt, det var ett fruktansvärt stressande ljud.

När jag kom in i från denna lilla övning såg jag att någon skjutit in ett papper under dörren tidigare. På den stod det tips om några av de få restaurangerna som är öppna idag. Och så stod det att ingen frukost skulle serveras! Hm. Vore ju bra om man fått reda på det tidigare. Jag hade med mig en tub med Skagenost, men jag hade ingenting att ha under osten. Jag ringde ner till receptionen för att se om de visste något ställe som sålde bröd idag, så jag skulle få lite frukost. Oj sa han, missade vi att tala om detta för dig (att ingen frukost skulle serveras)? Japp. Men jag kommer till dig imorgon bitti klockan 8 med 2 små frallor, sa killen då. Service!

Ni som känner mig vet vad som händer när jag blir väckt när jag precis somnat. Propavanen är som "bortblåst" och jag har väldigt svårt för att somna om. Och att sova hela natten. Tog 3 h ungefär att somna om, och sen sov jag mycket oroligt. Vaknade stup i kvarten.

Nu har jag ätit mina små brödbitar med Skagenost. Gott. Känner hur det pirrar i kroppen för jag vill ut och gå! Mår alltså mycket bättre än igår. Man kan ju i alla fall säga att jag utnyttjade hotellrummet till 100 % igår :)

Tack fina familjen för videosamtalet igår, det var kul att se er alla. Hoppas tomten gav er fina saker.

Nu skall jag ut och strosa i ett (antagligen) helt dött London. Får se vart jag går. Gäller ju att inte gå längre än jag orkar eftersom det blir svårt att ta sig tillbaka då :)

God fortsättning på julen!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar