lördag 23 december 2017

Oxford Street

Gomorron. Klockan är snart 9. Tar det lugnt och har det bra. Skall inte iväg förrän vid 11 (till kattcafé), så jag behöver inte stressa. Fick sova ända till 7 i morse, fast jag vaknade säkert 10 ggr i natt, bytte ställning och somnade om. Dessa hårda sängar :) Denna är i alla fall lite bättre än den tegelsten jag brukar sova på på Kreta.

Igår vaknade jag ju och hade ont överallt. Bestämde mig då för att ta tunnelbanan till Oxford street, inte promenera. Tror det tar ca 45 minuter för mig att gå. Hoppade av i toppen av gatan, på Marble Arch. Sen gick jag sakta (och haltande) på höger sidan nerför Oxford street. Var inne i massa affärer, kollade på folk och bara "var". Lunch skulle jag äta ute, och jag letade efter ett sushiställe som jag var på förra året. Jag hade glömt vad det hette, och ingen av bilderna jag tog då avslöjade namnet. Det enda jag kom ihåg var att om jag gick på höger sida av Oxford street skulle det ligga på en tvärgata.

Jag hittade stället! Ett sånt där ställe där man plockar skålar från löpande band och sen betalar man för hur många skålar man tagit och vilken färg de hade. Är man storätare kan det bli dyrt. Varje skål kostar något mellan 3 och 7 pund. Det är 33 till 77 kr.

Note to self. Stället heter Yo!Sushi och ligger precis vid Bond street stationen, efter hmv.




Jag åt 5 skålar, men en var sjögrässallad. Orsaken till att jag kunde äta så många (för mig i alla fall) var att det inte var ris på mer än 2 av bitarna. Annars var det bara rena proteiner och "radish" (vit rättika). Tror inte jag har provat det tidigare, men det var gott. Det var lätt att bli hypnotiserad när man satt och kollade på bandet...


Jag vandrade vidare. Fick ondare och ondare. Kom ända ner till slutet av Oxford street, till tunnelbanestationen Tottenham Court Road. Åkte hem därifrån. Jag hade fått nog. Orkade inte mer. När jag kommit nästan till hotellet, bara några 100 m kvar, fick jag ett mess från kusin Jane. Hon undrade om jag ville komma och äta middag hos henne på kvällen. Jag sa att det nog inte var en sån bra idé. Jag behövde vila. Vi bestämde istället att jag skall komma till henne klockan 12 på julafton och så går vi till Hyde Park och fikar. Kanske kollar vi på något Winter Wonderland som skall finnas där.

Hon bor i alla fall precis på "huvudgatan" vid tunnelbanestationen som är närmast mig, så det är ju praktiskt. När hon skrev att hon bodde på 6:e våningen frågade jag förskräckt om det fanns hiss. Ja, 2 st. Puh!

När jag kom hem tog jag genast mina värkmediciner. Skulle haft med dem ut men glömde dem. Vilade i sängen lite, kollade på datorn och på TV. Efter en timme eller två kände jag mig som människa igen. Vid 18 gjorde jag mig en delikat kycklingsallad och sen tog jag en KORT promenad i området. Bara för att känna på kroppen. Det gick OK.

Tillbaka till hotellet. Just det ja, måste ju visa hur jag bor!


Stor säng. Tyvärr inga sängbord. På vänster sida (i bilden) ligger jag, och där skulle ett normalstort sängbord hindra en från att öppna dörrarna till "köket". Men ett litet hade fått plats! Jag har löst det genom att jag tar pallen jag har (har en pall och en stol) och ställer den upp och ner på höger sida av sängen, så kan jag ställa dricka, läppklet och annat där utan att det ramlar ner. Sängen är så hård att det inte är några som helst problem att ha ett glas vatten på pallen och riskera att det rinner över när man sätter sig eller lägger sig ner...


Ett litet skrivbord har jag också. Och en fejkbrasa :)


Här är "köket" med mikro, spis, kyl, vattenkokare, diskho och massa annat. Otroligt smidigt. Alla rum, oavsett storlek, har en sån här garderob.

Köket och badrummet är byggda som en modul, de går inte ända upp till taket. Taket är stuckatur.



Jag gillar verkligen det här hotellet. Om någon är intresserad så heter det The Cleveland.

Det blev dåligt med foton igår. Tänkte ta några på Oxford street, men jag är så kort att jag bara hade fått med folks ryggar... Idag blir det desto fler kort. Kattcafé och jag lär inte låta kameran vara still mycket. Sen, om kroppen säger att det är OK, åker jag till Camden Market. Där är det så mysigt!

Jag måste planera lite imorgon och handla det jag behöver till juldagen. ALLT är stängt då, till och med små servicebutiker. Det kan finnas någon restaurang eller pub öppen, men de är få. Julafton och Annandagen är däremot det mesta öppet.

Ha en bra dag. Stressa inte för mycket! Hälsningar från ett London där jag igår gick omkring med jackan över armen. Till och med höstjackan är för varm (lämnade vinterjackan hemma). Det är inte varmare än 10 grader, men rör man på sig och går in och ut i affärer, så blir det lite svettigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar