onsdag 31 januari 2018

Halvtid med kängan

Gomorron. Nu har jag haft kängan ungefär halva tiden. Blir förhoppningsvis av med den nästa torsdag. Men sen väntar en skena, fast om jag fattar detta rätt kommer jag att kunna ha den i en vanlig sko. Skenan skall jag ha ett bra tag och sen efter det när jag vet att jag skall gå på ojämn mark, t.ex. i skogen.

Inte mycket har hänt sen sist. Det är ju inte så att den här kängan gör att man kan ha en aktiv fritid... Taxi till jobbet på morgonen (lite pinsamt då det är så kort), jobba, vila i vilrummet under lunchen, jobba, flörta med någon av kollegorna så att de kör mig över gatan på vägen hem, sätta sig i TV-soffan och sen sängen. Japp. Det är allt. Här ligger jag i jobbets vilorum:


Det är inte bara för att vila benet och ryggen som jag drar mig tillbaka dit. Jag är så himla van vid att gå hem på lunchen och äta i tystnad så att detta med att sitta i ett lunchrum är lite jobbigt. Vi brukar visserligen vara max 6 personer som äter inne, men ändå. Att sitta eller ligga i vilorummet (som egentligen är "hallen" utanför damtoan) är skönt för öronen också.

I helgen orkade jag laga lite mat, det var i stort sett allt. Jag gjorde min rostbiffsgryta, som denna gången blev mer som en soppa, men det gjorde ingenting.


Detta är min nya favorit!! Har ni provat det? Ger så mycket smak. Givetvis har jag i mer chili och vitlök, men denna är en bra bas!


Resten av helgen chillade både jag och Maggie...


Jag är SÅ trött på att inte kunna röra mig. Att inte orka gå mer än några meter. Att vara så begränsad. I vanliga fall är ju en helg med bara TV, korsord och lite hushållsbestyr rena himmelriket. Nu är det ett fängelse. När man inte kan bestämma själv blir det inte lika roligt. Men det var i alla fall så som min helg såg ut.

Mamma kommer nog en av dagarna nu till helgen. Hon har köpt sig en ny mobil och behöver hjälp med att ställa in allt och ladda ner appar och så.

Kängan gör att jag inte sover bra. Det är tungt och obekvämt och jag saknar att kunna ligga på sidan. Det är ryggen som gäller och med benet på en soffkudde så att det kommer upp. I går natt sov jag mellan 22 och 02. Sen var jag klarvaken fram till ca 5 minuter innan klockan ringde... Detta innebar att jag var trött som en tok igår kväll och gick och la mig redan klockan 20. Medveten om att jag skulle vakna tidigt. Men jag fick sova till 03, så jag fick i alla fall 7 h. Sen dess har jag varit vaken. Hoppas det blir bättre i natt.

Jag väntar fortfarande på samtal från Försäkringskassan. Jag pratade med dem förra måndagen angående detta med sjukresor och resor till vårdgivare. De skulle återkoppla senare under veckan, men såg inga hinder till att jag skulle få dem betalda. Jag var hos läkaren förra måndagen då jag fick kängan och så var jag där förra torsdagen för att såret läckte och jag behövde ny kompress. Det är 4 resor för ca 350 kr. Sen har jag resor varje dag till jobbet för mellan 70 och 90 kr. Det blir många pengar det! Jag har försökt ringa dem flera dagar nu, men när man knappat sig igenom halva menyn om skall bli kopplad till en handläggare får man reda på att de har mycket att göra just nu och att jag skall ringa senare. Frustrerande! Kan de inte ha som alla andra ställen att de ringer tillbaka?

Nu skall jag ta fram lunchen att ta med mig, ladda Maggies matskålar och tömma lådan, sen är det dags att gå. Ha en bra dag! Sorry för klagoinlägg, men det känns lite tråk just nu... Fast jag måste ju vara glad för att jag fick operation och så snabbt. När jag var hos läkaren i torsdags sa hon att hon inte fattade hur jag kunde gå överhuvudtaget då min vänstra fot var alldeles "wobblig" och instabil. Jag har ju ramlat en del i badrummet under det senaste halvåret, och det var hon inte alls förvånad över. Så jag får helt enkelt försöka se det braiga i situationen!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar