måndag 30 juli 2018

Framme

Gomorron. 01.30 landade vi i natt. Jag hade fått tips av Isac om en app som heter Taxify (funkar precis som Uber) så det var ganska lätt att beställa en taxi. Vad som däremot inte var lätt var att hitta vart jag skulle. Det slutade med att han fick släppa av mig ett par kvarter från Isacs och Adelinas lägenhet, och så fick de komma och möta mig. Mitt i natten. 02.30. De bor på 10e våningen och hissen var lite läskig. Lägenheten är fin, den var möblerad så de har inte valt några möbler själva. Företaget där Isac arbetar fixade den åt dem.

Efter att ha packat upp lite, surfat lite, landat lite så somnade jag äntligen vid 04.00. Fick sova till nästan 08.00. Gott. Här är utsikten från mitt fönster nu på morgonen. Jag är i en liten by som heter Gzira, den ligger lite norr om Valetta.


Det pågår väldigt mycket byggarbete här i byn. Får se hur det ser ut när jag går ut lite senare. Adelina är ledig idag, så hon skall visa mig byn. Isac har just gått till jobbet och slutar klockan 18. Ikväll skall Adelina träffa sin kusin med pojkvän. Det blir mycket egentid här, men det passar mig perfekt!

Hur gick resan ner då? Otroligt bra måste jag säga. Första etappen, Landvetter till Riga, gick på 1.5 h. Jag somnade ca 20 min efter start och vaknade när flygvärdinnan petade på mig. Vi flög ett litet propellerplan...


Sen kom det jobbiga. Att vänta i Riga från 15.30 till 22.00.... Det är ingen imponerande flygplats, och jag hann nog med varenda fik/pub. Ville inte sitta så länge på varje ställe om jag bara beställt en dricka. Mitt i allt blev jag hungrig. Jag hade spanat in ett sushiställe. Gick dit. Otroligt tjusig meny. Frågade serveringspersonalen hur många bitar man fick för de ca 5 euro det kostade. En. EN. EN! En bit sushi för 50 kr?!!? Jag sa till henne att om man i Sverige äter 10 bitar sushi brukar det sällan kosta över 9 euro (90 kr). Hon trodde jag var tokig. För att inte hela semesterkassan skulle sprängas på en måltid gick jag därifrån. Men jag måste säga att bitarna såg smarriga ut...

Hittade ett fik/pub där de hade sån där färdigförpackad sushi. Så jäkla illa kan det väl inte vara, tänkte jag. Jo, det var det. Riset var som små stenhårda korn. Och jag fick bara så lite soya att jag kunde nudda de första 4 bitarna i den. Ja, jag åt en del bitar ändå, var ju hungrig. Men när jag ätit 6 små bitar (rullar) gav jag upp. Jag klarade det inte. Jag "utvann" innehållet i rullarna och lämnade riset.

Fortfarande hungrig. Hittade en sallad för 5 euro med grönsallad, vattenmelon, mango, avocado, stora räkor och solrosfrön med en mango-vinaigrett. SÅ GOD. Nu var jag äntligen mätt :)

Till slut var det dags att borda planet. Denna gången somnade jag innan vi planat ut och sov i stort sett hela vägen. Båda starterna gick jättebra, inte ens en liten pulshöjning. Till skillnad mot för 8 år sen när syrran fick sova över natten innan och "hålla handen" och jag satt på planet och grät, skakade och hyperventilerade. Jag har helt enkelt vant mig!

Nu är det min tur att duscha. Återkommer ikväll/imorgon med (förhoppningsvis) massa bilder. Ha en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar