torsdag 2 augusti 2018

En dag i Valetta

Gokväll. Eller gonatt. Klockan är snart halv 1. Vad gör jag uppe? Jo, när vi kom tillbaka till lägenheten vid 20-tiden skulle jag "bara vila lite" innan jag duschade... somnade som en stock i 3 h! Nu har jag i alla fall duschat. Eftersom jag tog så många bilder igår tänkte jag att jag, nu när jag ändå är relativt pigg, kunde pilla med dem lite, så att själva inlägget inte skulle ta så lång stund imorgon. Men jag kan ju lika gärna skriva det också :)

Jag gick hemifrån strax efter klockan 9.30 och första målet var att hitta någonstans att äta frukost. Hamnade på ett café där jag beställde en mörk toast med norsk lax, cream cheese och sallad. Så gott. Sedan gick jag vidare mot färjan till Valetta, den går inifrån Sliema, så det var en liten bit att gå.

Själva överfarten tog inte mer än 10-15 minuter, men det fläktade gott.

Sliema.

Gzira (med den höga kranen i mitten, där bor vi).

Valetta.

Väl framme så fanns det några små elektriska tåg som antingen kunde ta en till centrum för 2 Euro, eller på en rundtur i stan för 5 Euro. Äh, tänkte jag, jag vill gå och se själv. Det ångrade jag... jäklar vad backigt det var! Här kommer lite bilder, och eftersom jag inte tog rundturen så är jag inte säker på vad det är jag har fotograferat :)

Backigt, som sagt...

Det största kryssningsfartyget jag sett "live".

Hade på mig mina vita capribyxor och kände inte av brännskadan alls. Men det var varmt, då de satt tajt runt benen.

Kolla backen! Värre än San Francisco ju!

Under dagen satt jag ner ibland på ett fik, drack något kallt och löste lite korsord. Avslutade min tur till Valetta med en lunch. Tunt skivat kött (helt glömt av vad det heter), champinjoner, sallad och parmesan. Gott.

Sen åkte jag hemåt igen, och var helt slut när jag kom till lägenheten. Vi hade tidigare bestämt att jag skulle bjuda ut Adelina och Isac på middag, som ett litet tack för att jag får bo hos dem. Adelina skulle börja arbeta vid 20, så vi gick hemifrån vid 18. Men först tog jag ett kort på dem :)

Det blev visst ett till. De åt pizza, jag åt pasta.

En jättegod pasta med kyckling, champinjoner, massa goda örter och parmesan. Jag orkade hälften, sen åt Adelina upp resten (fast hon lämnade halva pizzan istället, den tog vid med hem).

Sen skulle Adelina visa oss något. Vi gick mot tivolit som låg strax bredvid. Hon pratade något om djur, och jag hatar verkligen att se instängda djur, så jag ville först inte se. Men dessa var inte instängda så som jag trodde. Det var katter, höns, tuppar, kanadagäss, kalkoner, marsvin, kaniner, ja alla sorter, som levde tillsammans. Här kommer återigen massa bilder:

De såg alla ut att ha det riktigt bra.

Vilken härlig dag jag har haft! Och inte har jag bränt mig heller :)

Imorgon blir det nog den där båtturen jag funderat på. Om jag tar med båda mina "saris" (skynken) så kan jag vira in axlar och ben i dem när vi åker båt. Det skulle vara så roligt att se lite mer av öarna (fast det blir bara från vattnet när det gäller den ön jag är på nu, huvudön), bada på en strand och åka buss och se massor på den näst största ön. Adelina väcker mig tidigt imorgon (7) så att jag hinner vara vid båten i god tid före den går klockan 10. Jag har inte köpt biljett än, tänkte göra det online imorgon.