fredag 3 augusti 2018

Utflykt!

Gomorron. Klockan är snart 8 denna sista dag på Malta. I natt ringer klockan vid halv 4 och en halvtimme senare är det dags att åka hem. Planet går 6.30. Sen är det ännu mer osmidigt än när jag åkte ner, för jag skall vara på Frankfurts flygplats mellan 9.05 och 16.50... Vet inte riktigt vad jag tänkte på när jag bokade dessa resor, jag såg nog inte tiderna så noga. Nåväl, som man bäddar får man ligga och i Frankfurt finns det nog mer att göra än i Riga.

Igår var det utflykt hela dagen. Jag bokade biljetten online, och fick inte bara 5 Euro rabatt, utan också en gratis "kryssning" på 1.5 h som heter 2 harbour cruise. Den skall jag göra idag. I alla fall, båten gick klockan 10 igår, och jag steg på den 9.30. Upp på övre däck, ingen vind, inget solskydd, och jag hade nästan fått värmeslag när båten väl gick.

Men sen njöt jag! Å vad jag älskar att vara på sjön! Nåväl, detta var ju ingen segelbåt, men man får ta det som erbjuds. Att bara känna vinden och vågorna och lukta på havet... lämnade min sittplats och ställde mig vid relingen och bara njöt. Här är en liten karta på hur vi åkte.


Lite svårt att se men vi gick alltså norrut utefter huvudön (Malta) och satte kursen mot den "norraste" ön Gozo. Det tog ca 1.5 h. Här kommer lite bilder.




Ett fartyg som missade att det låg en ö där...?




Min nya profilbild på Facebook. Ser ut som en röd kräfta. Jag hade en sari runt axlarna och framförallt halsen/bröstet hela dagen, för där brände det massor.


Comino Caves. Dessa hade jag velat se närmare och definitivt hade jag velat ta en simtur. Ser nu att det står på broschyrbilden ovan "visiting Camino Caves free of charge". Hm. Detta var allt vi såg, båten stannade kanske 30 sekunder. Vet inte om jag hade salufört detta lilla stopp på detta sätt... kanske har de ändrat i programmet?


När vi kom fram till Gozo så hade ungefär hälften av alla passagerare bokat "hela paketet", d.v.s. en rundtur på ön i 3 h. Resterande stannade kvar på båten och blev körda till Caminos berömda badställe Blue Lagoon direkt. De fick alltså 4.5 h där, och vi andra skulle få 1.5 h. Men först skulle vi se Gozo med buss.


En stor buss var det inte. 2 såna här fanns till förfogande för oss som valt denna delen av rundturen. Snabbt gick det, vi stannade ingenstans förrän vi kom till grottorna på norra sidan av ön.


Bild tagen under hög fart...


När vi kom fram till grottorna så kostade det 4 Euro extra att ta en liten båttur igenom dem. Den tog en kvart, men det var det värt! Vilka magnifika grottor! Och vilket vatten!




Det är korallerna som gör havet så blått. Här är det 60 m djupt!



Väl tillbaka på bussen styrdes kosan mot en by mitt på ön. Jag har glömt av vad den heter. Och inte tog jag några kort heller. Glömde helt enkelt bort det! Där fick vi i alla fall 1 h fri tid och jag vandrade runt bland gränderna och de olika små marknaderna innan jag satte mig på ett fik med en stor flaska iskallt vatten. Jag vet inte hur många liter vatten jag druckit under denna resan, men det är ett antal i alla fall. Man dricker inte kranvattnet så det blir till att köpa.

Upp på bussen igen och så körde vi till båten. Hann fota lite under gång.



På Comino ligger det berömda badstället Blue Lagoon. Ingenting för mig. För mycket folk. Gick upp på berget och såg alla små "stränder" (klippor) där folk låg som packade sillar. Jag gick tillbaka till båten, för man fick lov att bada från den också. Tog en skön simtur på kanske en halvtimme, simmade runt alla båtar som låg i "hamnen".



Precis innan vi skulle gå ramlade en tjej ner för trappan som gick upp till övre däck. Det blödde massor från huvudet. 2 i besättningen hjälpte henne snabbt och sen var plötsligt 2 sjukvårdare där. Undra var de kom från? Någon av de andra båtarna (det låg massor av båtar i hamnen)? Hon fick hjälp och vi kunde sätta kurs hemåt. Denna gång satt jag under tak på första däck, men vid ett öppet fönster. Mycket skönt att få lite vila från solen.

När vi kom till hamnen i Sliema var jag fullständigt slut. Men istället för att gå åt vänster och hemåt gick jag åt höger, in mot Sliema. Jag behövde handla lite så jag gick till den stora affären jag och Adelina var på i måndags. Till middag skulle jag återigen äta tonfisksallad, men jag behövde gurka, tomater och champinjoner. Och Grekisk yoghurt så jag kunde göra tzatsiki. Eftersom Isac och Adelina inte ägde något rivjärn köpte jag ett sånt till dem.

Väl hemma möttes jag av Adelina som skulle på någon Hawaii-inspirerad grej med sina ungdomar (hon jobbar för EF och tar hand om massa ungdomar i 2- eller 3-veckorsperioder).


Middagen blev delikat!

Den där fria turen jag skall göra idag kan jag antingen göra 10.30 eller 13.00. Jag tror att jag skall klä på mig nu och gå direkt till "stranden". Nu finns det skugga där. Det blir nog lagom att gå därifrån och hinna med turen klockan 13.00. Sen blir det  packning av allt och så kanske jag går ut lite mer i kväll, när det blivit svalare. Eller också nöjer jag mig med det jag redan sett.

Ha en bra dag!

Förresten, ser nu att jag skrev hur många steg jag gick i måndags. Jag har promenerat en hel del :)

Måndag 12.926
Tisdag 12.518
Onsdag 14.127
Torsdag 10.215 (blev ju inte så mycket promenerat på båten)

Men jag är nöjd och jag har inte haft ont i foten en enda gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar